Home      Aanmelden     Werkwijze      Tarieven      Privacy      Over ons      Contact
09 september 2010  

Stelling :
Je nieuwe vriend of vriendin blijkt een oneervol verleden te hebben. Denk je: iedereen heeft wel een verleden, of maak je er een punt van?
Reageer
Naam:
suredj
Reactie:
ik zou er geen punt van maken als je echt van iemand houd dan kan je het hem wel vergeven zo zie ik het want dan ben je wel erg bekrompen maarjah groetjes
Datum:
2004-06-21 18:12:15
Naam:
Millan
Reactie:
Oneervol?? iedereen heeft haast wel een verleden. Een ieder verdient diverse kansen. Waarom zou je als vriend daarover oordelen. Je kan zeggen wat je ervan vind. Je mening uiten en het daarbij laten. Hoort tot het verleden. Laat het dan ook daar blijven en zie het positieve van in of verplaats je in zijn/haar schoenen. Groetjes
Datum:
2004-06-21 22:32:24
Naam:
Dat bedoel ik!
Reactie:
Nou...het hangt ervan af wat voor verleden die persoon heeft...als mn vriend in het verleden in de gavangenis gezeten heeft wegens moord dan zou ik er een punt achter zetten...dus dat!
Datum:
2004-06-21 22:45:02
Naam:
betrekkelijk
Reactie:
Aan "dat bedoel ik". Je zou die persoon aan een kant zetten als hij wegens moord in het gevang had gezeten? Ook als hij door de moord jouw moeder of een dierbare naaste had gered? Pas op met je uitspraken: alles is betrekkelijk in het leven. Principes komen pas om de hoek kijken als we ons buikje vol hebben gegeten ons koelkast vol (over)ge(be)laden is als we een baan hebben; kortom als het leven tegen ons lacht, dan hebben we makkelijk praten vind ik.
Datum:
2004-06-22 12:50:22
Naam:
hmm...tja
Reactie:
Liefde is blind, maar soms ook doof. En zo heeft iedereen wel zijn plus of min punten. Belangrijk is om te kijken naar de toekomst want dat is veel belangrijker. Wat geweest is moet je van geleerd hebben dat je niet in herhaling valt
Datum:
2004-06-22 13:55:28
Naam:
ekhdin
Reactie:
Nieuw wat? Wat vormt de basis van mijn relatie met hem/haar? Liefde, lust of leven? Liefde: je bent blind dus je ziet geen fouten (voor de leken: je vergeet en vergeeft alles). Lust: oh jah, nu zie je zeker niks! Leef je uit, het leven is maar kort!Leven: Goh.....Doet mij denken..Is mijn leven nou gebaseerd op liefde/trouw/vertrouwen? Ik ga voor vertrouwen! En nu de brandende vraag: heeft hij/zij je vertrouwen beschaamd? Heeft hij/zij verloochend volgens wat hij/zij vroeger"geleefd" heeft, terwijl jij wel zo eerlijk over alles geweest bent??? Jah, ...ik begin te twijfelen...je kent in je leven maar een liefde...ga je het vergeven of niet? Een leven, wie weet voor het leven gemarkeerd voor elkander; zou je de ander gaan missen als hij/zij een "oneervol" verleden had? Ik zou bijna zeggen: lees maar het eerste gedeelte van mijn stelling! Liefde: maakt mij blind: wat voor jou oneervol betekent is voor mij nog steeds eerzaam en deugdzaam!! Het is de waardigheid die je in je medemens ziet. Niet de onwaardigheid; daarover oordeelt HIJ/ZIJ alleen!!.........................Goh nu vraag ik mij af of ik nu veroordeelt/beoordeelt wordt; Ik weet alleen een ding: wat betekent voor jou "oneervol"????
Datum:
2004-06-22 23:24:47
Naam:
don
Reactie:
kijk we leven in een tijd dat iedereen bijna een verleden heeft meegemaakt het gaat om de persoon niet om wat er vroeger is gebeurt. je hebt toch niet met iemand om zijn verleden maar om diegene. je moet zelf een heden en verleden met die persoon opbouwen en iedereen maakt wel eens fouten als je maar van die fouten leert ik ben hindoe maar best wel modern maar de meeste bhaiwas die ik ken reageren zo dom op een peroons verleden maar het hangt er ook van af wat het is bijv 100 kinderen ergens of je hebt iemand verkracht of noem maar op de meest erge dingen maar als een sma een ex heeft gehad ofzo is niet er of al getrouwd is geweest niet erg
Datum:
2004-06-22 23:59:21
Naam:
kenneth
Reactie:
alleen als dat verleden ook in het heden een rol speelt. als hij of zij nog steeds dat verleden met zich meedraagt en daar mee bezig is
Datum:
2004-06-23 01:45:27
Naam:
Bandar
Reactie:
Ik zet "vriend of vriendin" onder de noemer "een (on)bekende/partner" want bij deze stelling maakt het mij niet uit welke band je met elkaar hebt. De stelling mist wel het een en ander wat erg van belang is voor de reacties... majaa ik zal het toch maar proberen.Als ik merk dat mijn nieuwe vriend/vriendin een pedofielie verleden heeft, sla ik hem/haar helemaal lens en doe aangifte.Als ik merk dat mijn nieuwe vriend/vriendin een bewuste moordenaar(es) was, sla ik hem/haar ook inelkaar.Als ik merk dat mijn nieuwe vriend/vriendin een aanrander was, sla ik hem/haar ook inelkaarAls ik merk dat mijn nieuwe vriend/vriendin iets gestolen heeft van een dierbare, laat ik hem/haar zien hoe hij/zij het weer goed moet maken.etc.....WAAR HET EIGENLIJK OM GAAT IS; WAT VOOR VERLEDEN IEMAND HEEFT, HIJ/ZIJ ZAL ALTIJD DE ENIGE PERSOON OP AARDE ZIJN DIE VOOR 100% ZIJN/HAAR EIGEN VERLEDEN KENT, NIEMAND ANDERS. IK DENK DAT IEDER VOOR ZICHZELF LEVENSLESSEN MOET TREKKEN UIT HET VERLEDEN EN PROBEREN DE SLECHTE DINGEN TE COMPENSEREN EN EEN VEEL BETER MENS TE WORDEN.Sorry Radha, maar mijn reactie is net zo wazig als de stelling. De volgende keer beter.Ik groet allen, en tot ziens
Datum:
2004-06-23 02:02:49
Naam:
Ster
Reactie:
First of all: ____Radha.nl, persoonlijk vind ik dit een hele goede stelling/vraag. Complimentjes ****! Als man heb ik een levensdoel. Hierin past een goede en fatsoenlijke vriendin. Bij het zoeken van een vriendin moet ik ten eerste aangetrokken voelen tot haar. Daarnaast moet zij goede karakters bezitten, waarvan vele overeenkomen met de mijne. Bovendien moet zij zich kunnen vinden in mijn levensdoel om een succes te maken van de relatie........ En later kom ik achter dat zij een schandalig verleden heeft gehad. Over het algemeen is mijn mening: "WAT ZIJ IN HET VERLEDEN HEEFT UITGESPOOKT, GAAT MIJ NIETS AAN.HET WAS VOOR MIJN TIJD GEBEURD !!! Doch zijn sommige gebeurtenissen, dat niet door de beugel kan. In mijn levensdoel hebben naast mijn vriendin andere dierbare (fam, vrienden, kennissen) een belangrijke rol. Ik leef hoofdzakelijk met mijn gezin maar ook met de andere dierbaren. Als blijkt dat ik als gevolg van de oneervol verleden van mijn geliefde, ik mijn contacten met mijn totale dierbaren dreigt te verliezen, dan zal ik met een fatsoenlijk conversatie met mijn vriendin de relatie beeindigen. Helaas ben ik niet de enige, die over mijn leven bepaald. Indirekt of direkt heeft het leven van de omgeving een grote invloed op mijn leven. In de meeste gevallen neem ik alleen een besluit, maar ik kan me voorstellen dat er gevallen zijn waarbij mijn dierbare mij zouden kunnen "dwingen" (of sturen) tot een besluit. Het is wiggen en wegen en vervolgens besluit nemen.
Datum:
2004-06-23 13:40:03
Naam:
u_Kiest?
Reactie:
Beste mensen, ik kan als geen ander hierover een mening geven. ik heb namelijk een duister verleden. ik heb op 20 jarige leeftijd doordat ik zo verliefd was, bepaalde dingen gedaan waarvoor ik in de gevangenis heb gezeten. Geen erge dingen hoor, diefstal. Ach ja dan gaat de relatie kapot en daar zit je dan, met schuldgevoelens van hier tot tokio, een strafblad en familie die zegt: "zei ik het niet?".Nou zoals ik al in een reactie gelezen heb; heb ik dan geen recht op een nieuwe kans? en inderdaad verschillen zijn er qua verleden. zelf vind ik dat je niet naar het verleden moet kijken. Je weet anmelijk niet waarom die persoon toen zo gereageerd heeft. Enfin als advies; luister en probeer je in de schoenen van degene te verplaatsen en laat het achter je liggen. Per slot van rekening heb ik mijn lesje wel geleerd en hebben wij geen gezegde die klint als: "Van je FOUTENn , moet je LEREN?"
Datum:
2004-06-23 20:02:54
Naam:
sridevi
Reactie:
Ik zou diegene in zijn of haar waarde laten.Die persoon kon er misschien ook niks aan doen.En als je zelf niet vergeeft,dan gaat god je ook nooit vergeven.
Datum:
2004-06-23 21:20:59
Naam:
Engel
Reactie:
Tegenwoordig is niemand een engel. De meeste mensen hebben vaak al 1 of meerdere relaties achter de rug. De fouten uit het verleden, zijn een les voor het heden. Het zijn meestal ook de mensen die 1 of meer relaties in het verleden hebben gehad, die hun huidige partner op waarde kunnen inschatten. En natuurlijk zijn er ook grenzen aan datgene wat iemand in het verleden gedaan heeft. Daar ben ik het wel eens met de anderen....Ciao en geniet van het leven..
Datum:
2004-06-24 12:28:06
Naam:
mona
Reactie:
"oneervol" is wel erg breed. Hoe dan ook, vind ik dat we geen recht hebben om te veroordelen. Iedereen heeft zijn eigen grenzen over je het woord oneervol moet interpreteren. Zaak is wel dat je je grenzen aangeeft in een relatie. Aan de ander is het om te beslissen om zijn/haar verleden al dan niet bekend te maken.
Datum:
2004-06-24 21:04:43
Naam:
suredj
Reactie:
zo zo sridevi reageert leuk hoor groetjes en kisses suredj aan sridevi oftewel dewi
Datum:
2004-06-25 00:05:51
Naam:
hoopvol
Reactie:
Hoi.. Iedereen heeft wel iets,wat niet zuivere koffie is. Ik zou wel probleem hebben met iemand die verslaaf is of..zo iets. Maar als de persoon een keer gescheiden of een vriendje gehad heeft,dan zou ik niet zo moeilijk doen. Zo lang je het samen goed heb en de persoon om je geeft en eerlijk is ten op zichte van jouw..
Datum:
2004-06-25 11:41:27
Naam:
sam
Reactie:
Oneervol verleden...is er ruim . In het leven maken we allemaal wel eens fouten. Sommige hebben geen al te grote consequenties, andere wel. Nu is het zo dat alles betrekkelijk is in het leven. Zelfs het doden van mensen is een betrekkelijke handeling...vb. doodt je een vijand in de oorlog..dan heb je een weldaad gepleegd; anders is het moord. De persoon kan een integere persoon zijn..In het maatschappleijke leven zijn er ook regels en normen en waarden, ook voor verschillend voor ieder mens. Ik denk dat men wel degelijk alles eerlijk moet vertellen voordat de relatie echt omgezet wordt in een duurzame. Anders is dat een bron voor groeiend wantrouwen. Voor mij persoonlijk..ik zou beginnen bij het moment waarop ik mn partner leer kennen. Wat er voordien gebeurd is, is gebeurd. Echter, men moet van de geschiedenis leren, en ook kunnen nagaan wat er kan gebeuren. Liefde is blind zegt men vaak. En ook mensen kunnen veranderen...in dit geval ten goede. Eerlijk gezegd, ik weet niet hoe ik zou reageren. Dat het invloed zal hebben, ja dat geloof ik wel. Tenzij het voor het aangaan van de duurzame verbintenis al besproken is. En natuurlijk hangt het ook af van de erst van het " oneervol verleden ". En ook of dat al bestaft is, volgens de maatschapelijke normen.
Datum:
2004-06-29 04:05:58
Naam:
gerard
Reactie:
alles in het leven is relatief.
Datum:
2004-06-29 13:59:03
Naam:
varsha
Reactie:
Beste Don,Ik wil je even corrigeren.Je schrijft dat we in een tijd leven waarin een ieder(EN NU KOMT HET)bijna een verleden heeft.Het woordje "bijna".Wat een onzin als je mij dat vraagt.Dus volgens jouw bewering bestaan er mensen op deze aardbol die dan geen verleden hebben?Neem maar dit van me aan:"Zodra je geboren bent,heb je een verleden.Al is het zelfs een seconde.Ik wil je s.v.p. vragen wat zorgvuldiger om te gaan met jouw formuleringen.Bedankt alvast.
Datum:
2004-06-29 15:35:23
Naam:
suredj
Reactie:
beste varsha volgens mij bedoelt hij met bijna zo een verleden een oneervol verleden dat bijnna iedereen wel een oneervol verleden heeft volgens mij maarjah ik kan ook welleens fout hebben groetjes
Datum:
2004-06-30 10:15:41
Naam:
Ster
Reactie:
Meneer Don, u schrijft dat u "Hindoe" bent en tegelijkertijd "modern". Zoals het staat kan het niet. Het zou verstandig zijn om je "bewering" nader toe te lichten, anders staat het behoorlijk verkeerd (ik zal het netjes houden). Zoals het niet mogelijk is dat een persoon tegelijkertijd zwart en wit is , zo kan niet iemand tegelijkertijd hindoe en modern zijn. Mijn uitleg waarom het niet kan:"Hindoeisme" is een godsdienst.In de boeken staan precies hoe een hindoe moet leven. Dus je hoort te volgen. Met andere woorden een gelovige is niet vrij in het bepalen van zijn leven. Modernisme betekent: vrijzinnigheid (=vrijdenkend/ongelovig) op het gebied van de geloofsleer. Zoooo Don, je bent hindoe of je bent modern, maar niet beide tegelijk. Zie mijn reactie niet als aanval op je stuk.Eerder van, wat bedoel je precies??? adios ****.
Datum:
2004-06-30 10:18:09
Naam:
suredj
Reactie:
natuurlijk kan je hindu en modern tegelijk zijn je moet gewoon wat in de boekken staat proberen toe te passen een beetje goed redeneren en je hebt zo een moderne hindu want wanneer zijn die boekken wel niet geschreven word wel eens tijd voor modernisatie dus over schrijffen die hap ofzo of gewoon een beetje in deze tijd interpreteren zodat het mogelijk is om een moderne hindu te zijn zonder een ongeloofige te zijn maarjah ik ga zeker te ver maar ik ben niet ik heb het gezegd en als je er problemen mee hebt kom maar naar mij toe ik ben niet bang kom maar met die stokken en zwaarden ik ben niet bang maarjah groetjes suredj
Datum:
2004-06-30 11:10:38
Naam:
nishan
Reactie:
deze site is goed
Datum:
2004-06-30 14:13:06
Naam:
mona
Reactie:
Varsha, je zeurt. Het gaat toch niet om het letterlijk opvatten van wat iemand schrijft. Je begrijpt best wat Don bedoeld. Je kunt wel iedere zin gaan ontleden en daarmee aantonen dat je taalkundig erg vaardig bent, maar je draagt niet bij tot de stelling. Je bent duidelijk intelligent, maar dit soort kinderachtige correcties geven een sociale disfunctionaliteit aan. En hr. Ster, Met wat jij zegt, sla je m.i. de plank volledig mis. Hindoe zijn betekent niet per definitie niet modern. Als ik me beperk tot de basis van het Hindoeisme, dan gaat het erom dat je goed bent en goed doet. Letterlijk een boek volgen wat eeuwen geleden is geschreven, in een tijd waarin het paste, wil nog niet zeggen dat je het Hindoeďsme niet kunt toepassen op een moderne manier. Wat betreft het oneervolle verleden van je partner. Het is maar wat je zelf oneervol vindt.
Datum:
2004-06-30 19:44:30
Naam:
ashna
Reactie:
Ik vind dat je het verleden moet laten rusten en doorgaan met je leven. Als het om liefde gaat moet je niet naar iemands verleden kijken, kijk naar zijn hart voel wat hij/zij voelt. Zie het verleden als een nare droom en wordt wakker en zie je toekomst in.
Datum:
2004-07-01 19:43:38
Naam:
Varsha
Reactie:
Beste Mona, In een discussie gaat het simpelweg om "gedachten in woorden omzetten"! Wie in een discussie, niet zorgvuldig z'n woorden kiest veroorzaakt een bi of pluri interpretabiliteit d.w.z.de reactie wordt voor 2 of meerdere manieren van uitleg vatbaar. Ik kan pas iemand begrijpen als hij/zij éénduidig zijn mening weergeeft. Het zijn dit soort dwalingen in de taal die je vaak de pas afsnijden teneinde tot een constructief geheel te komen. (Onzorgvuldig taalgebruik ontneemt je die mogelijkheid). Ik had je bij bovenstaande reacties hoger ingeschat, maar na jouw laatste reactie moet ik mijn oordeel ernstig herzien. Het woordje "bijna" klopt niet helemaal in de zin (het is nogmaals ONZIN!!!) en wat "niet helemaal" klopt, klopt in een redenering "helemaal niet". Sorry voor dit ongerief mensen, maar deze afdwaling was even nodig.
Datum:
2004-07-01 19:57:32
Naam:
Salih
Reactie:
Mijn mening is dat iedereen een verleden heeft.Dit verleden kan de één soms beter de ander soms slechter uitkomen.Maar niet getreurd "zeep en water" maken gelukkig alles schoon (ik bedoel dit in de figuurlijke betekenis van het woord om me nu maar zo zorgvuldig mogelijk uit te drukken; anders word ook ik terecht overigens aangevallen). Met zeep en water bedoel ik hier eerstens "niets geheim houden" dat je later schade in je relatie kan berokkenen. Tweedens "praten en uitpraten". Ten derde "begrijpen en accepteren dat je met de partner verder wil". Ten vierde en dat is het belangrijkste element vergiffenis schenken.
Datum:
2004-07-02 11:06:26
Naam:
asha
Reactie:
Iedereen heeft een verleden, alleen de een heeft een beter verleden als de ander. Ik zou zeggen als hij of zij bereid zou zijn te veranderen geef die persoon dan een kans, tenslotte kan iedereen veranderen. En iedereen verdient een 2e kans. We doen allemaal weleens dingen waar we achteraf niet trots op zijn en toch wordt het ons vergeven.
Datum:
2004-07-02 11:37:00
Naam:
Ra
Reactie:
Eerst mijn excuses voor het niet reageren op de stelling, maar dit moet ik even kwijt: Varsha....kindje, doe toch normaal.
Datum:
2004-07-02 12:26:04
Naam:
chanda
Reactie:
Varsha, ik begrijp wat je bedoelt (om even van het onderwerp aftedwalen. Ik heb de reactie van Don ook gelezen). Het komt doordat men slordig omspringt met de interpuncties (< !> : ; " ' ? enz.) Er is duidelijk een verschil tussen: iedereen,bijna .......(met komma er tussen)en iedereen bijna,(met komma op het eind).........(iedereen bijna zonder komma is helemaal een ramp!!!). We hebben van de Schepper een instrumentele functie meegekregen, die ons in staat stelt op ondubbelzinnige wijze met elkaar incontact te treden. Mensen grijp toch je kans zou ik zeggen. En doe dat netjes. En respecteer dat hij/zij niet naar je wil luisteren tenzij jij je verzorgd uitdrukt. Is dat teveel gevraagd? En een goede raad aan Mona: "Taalkunde is niet voldoende maar wel nodig bij een discussie"!
Datum:
2004-07-02 14:29:18
Naam:
mona
Reactie:
Ik laat me tegen beter weten in, weer verleiden tot een reactie op Varsha. Afgezien dat het hier niet om discussies gaat, maar om het geven van een mening op een stelling, is het zelfs in een discussie toegestaan om elkaars woorden anders te interpreteren. Het gaat om de toon waarop iets gezegd wordt. Deze toon kun je lezen als je daartoe in staat bent. Tenzij je advocaat of rechter bent en de letters belangrijk worden, is er geen sprake van een discussie als er geen meningsverschillen zouden zijn, in zowel opvatting als uiting daarvan. Wil je je punt duidelijk maken, dan is simpele taal vereist, tenzij je voor academisch publiek praat. Het siert de mens om voor een ieder begrijpelijke taal te spreken. Woorden die gesproken/geschreven met een emotie, dienen ook dusdanig gelezen te worden. Dus beste Varsha, ook al ben ik jouw achting gedaald, geef eens een duidelijke mening over de stelling, voor zover dat mogelijk is bij een dergelijke stelling. Overigens waardeer ik jouw felle mening. Van kritiek kun je alleen maar leren is mijn stelling. Groeten, Mona
Datum:
2004-07-02 18:19:11
Naam:
suredj
Reactie:
hey varsha jij overdrijft zeg ik heb zelf athenuem gedaan en ik let daar niet eens op bijmezelf of bij iemand anders tenzij het voor iets belangrijks is of dergelijke wat dan ook maarjah groetjes iedereen van suredj !!!
Datum:
2004-07-02 20:18:38
Naam:
gerard
Reactie:
IK maak bijna nergens een punt van.ik en mjn nieuwe vriendin werken ook vanaf maandag samen om mensen te helpen geen fouten meer te maken.:
Datum:
2004-07-03 18:28:06
Naam:
Lysa
Reactie:
Hmmmmmm.... hoe komt het toch dat op een één of andere manier mensen vergeten waar het nou eigenlijk om ging en de reacties uitgroeien tot een soort van persoonlijke "catfight"? Wel amusant om te lezen, maar het heeft helemaal niets meer te maken met de stelling. Mijn reactie op de stelling is: een oneervol verleden is, zoals het woord het al zegt, Verleden... Tja... het gaat erom dat je in een relatie in de toekomst wel eervol bent en blijft. The rest is history.
Datum:
2004-07-04 15:27:38
Naam:
radjeshwa
Reactie:
Ik heb dit meegemaakt en leeft er mee er zijn momenten in mij leven dat ik denkt hoe kan ik dit accepteren maar ik leef er mee. Je moet zo denken niks is perfect verleden is veleden nu is nu
Datum:
2004-07-07 14:41:29
Naam:
kitoanti
Reactie:
hi schatjes ik vind hier echt chil met jullie
Datum:
2004-07-08 23:02:51
Naam:
Arudhrah
Reactie:
Beste mensen, Ja, iedereen die gaat en komt heeft een verleden. Jaren geleden zou ik misschien anders reageren op mensen met een 'oneervol' verleden. Maar nu denk ik echt honderd keer na, voordat ik met mijn mening of oordeel naar buiten kom. Want tenslotte ben jij of ik niet altijd aanwezig geweest in die persoons leven. Misschien een hele groffe voorbeeld die ik altijd aanhaal, maar wel effectief voor mij geweest: Een vrouw, wordt toch ook niet uit het niets een hoer, zij heeft ook haar verhaal en verleden. Ik ben zelf deze levens les op mijn manier ondergaan. Ook ik draag een behoorlijke verleden, maar het is hoe je het bekijkt. Het aller belangrijkste is: Hoe leeft je partner nu en hoe wil die verder het leven in gaan! Elkaar in waarde laten en respecteren, kan elkaar ook ver brengen. En vergeet niet dat het verleden je karakter, manier van omgaan, denken en praten vormt. Arudhrah
Datum:
2004-07-09 14:34:03
Naam:
Sharon
Reactie:
Beste Ster, Ik snap niet helemaal waar je het vandaan haalt dat je geen moderne hindu kan zijn... JUIST het hindoeďsme biedt ons de ruimte om ons geloof aan onze situatie aan te passen. Er zijn tal van andere geloven die "opdragen" handelingen uit te voeren volgens het boek. Neem bijvoorbeeld het bidden: We hebben de keus een God te aanbidden die ons het meest aanspreekt en bij wie je je op je gemak voelt om te bidden. We mogen het bidden uitvoeren waar en wanneer we dat willen. Zelfs het eten van rundvlees is een vrije keuze! Het gaat erom of je het kán eten, waarom? Hierom: De koe is bij gebrek aan moedermelk voor een pasgeborene (lees:mens) de eerste levensbehoefte, het kan zijn dat de moeder om een of andere reden geen borstvoeding kán geven en in landen als India kent men over het algemeen geen Nutrilon en aanverwanten. Dus van wie krijgt de mens melk? juist ja van de koe! De koe vervangt dus de moeder en is dan dus op dat moment moeder voor het kind. Met andere woorden: als je het over je hart krijgt een koe te slachten en deze vervolgens op te eten kun je evengoed je moeder in de pan doen..... And by the way Ster...lust je lamsvlees? Zo ja dan ben ook jij een moderne hindu! Want een echte hindu eet óf helemaal geen vlees en anders geen 4-voeters. Dus je kan weldegelijk een moderne hindu zijn, ik kom zelf uit een Pandit familie, Sanatan geboren en opgevoed en ook ik ben een moderne hindu. En als de meeste hindostanen nog steeds deze bekrompen denkwijze handhaven, dan komen we echt niet verder dan dat we zijn. Reageer maar!
Datum:
2004-07-12 00:47:22
Naam:
varsha
Reactie:
Beste Mona, (een laatste poging). Twee dingen. 1) Je schrijft dat het de mens siert zich in simpele taal uit te drukken; "Weet je hoe complex dat is, in simpele taal uit te druken?" Dat blijkt immers al uit mijn ergernissen. 2) Leuk te lezen dat je mijn afwijkende reactie (commentaar) toch apprecieert. Ik wens u allen een prettige voortzetting van de discussie; ik ben voor 3 weken op vakantie.
Datum:
2004-07-13 17:25:42
Naam:
anne
Reactie:
mijn beste vriendin is een paar maanden geleden getrouwd met een man met een zeer a-sociaal verleden om het zo maar eens te noemen. En heel wat mensen keurden hun relatie af toen ze elkaar 2 jaar geleden leerden kennen.Maar ze hebben tegen alles in voor elkaar gekozen en hebben het geweldig samen.Een mens kan omkeren als een blad aan een boom als hij/zij van iemand gaat houden en daarom het oude leven vaarwel wil zeggen.De tijd zal het leren. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ikzelf niet door zou gaan met iemand die een crimineel of gewelddadig verleden heeft.En met een pedofiel al helemaal niet.Liever alleen ( al is dat ook niet alles) dan problemen in huis halen. Wel heb ik bewondering voor de mensen die er anders over denken en wens deze veel sterkte en geluk!
Datum:
2004-07-17 12:14:27
Naam:
Tara
Reactie:
Beste mensen, Tegenwoordig maakt men het uit bij de minste geringste. Soms kun je een eervolle verleden hebben, dan nog zijn er ouders/familie die wel een reden kunnen bedenken om iemand oneervol te maken. Zoals iets bij jou verhalen waar je helemaal niets mee te maken hebt b.v iemand is toevallig aangetrouwd geweest bij je in de familie en is gescheiden. Je komt bij die familie terecht, dan worden opeens dingen bij je neergelegd alsof je de hele familie vertegenwoordigd. In mijn geval is mijn relatie van anderhalf jaar hierdoor verbroken, zonder dat het met mij te maken had.
Datum:
2004-07-20 12:58:59
Naam:
Soraya
Reactie:
reactie op sharon: wat zit je nou dom te lullen, wijffie?? hoe kom je erbij dat ze dat niet kennen in india?? weet waar je over praat ok!! succes madame pandit!
Datum:
2004-07-20 15:56:17
Naam:
MISS_priya in agga
Reactie:
ik zou kijken wat het was in de verleden voor mij maak het niet echt uit maar ik zou wel weten wat er zal zijn stel als mijn hone wala vriend in de verleden iemand vermoord zo maken zou ik er een eind aan maken
Datum:
2004-07-20 18:52:22
Naam:
rohit
Reactie:
leuke stelling hoor maarjah bijnna iedereen heeft wel een oneervolle verleden maar wat is nou oneervol en wat niet bijvoorbeeld diefstal zeg maar je stal eens een paar gulden uit je moeders portemenee ik heb dat wel eens gedaan maar wel terug betaalt of iets grootters als drugs gebruikt mijn broer is een ex drugsverslaafde maarjah niemand heeft het er meer over dus is het geen probleem zijn vriendin vind het niet erg omdat hij zijn leven heeft gebeterd maarjah laat het hierbij groetjes rohit
Datum:
2004-07-24 16:25:55
Naam:
Ster (Sharon, Modern mens of schijnheilige Hindu)
Reactie:
Dag Sheron, in mijn eerdere reactie heb ik de betekenis van modernisme en het (hindu) geloof gegeven. Ondanks mijn uitleg wil je mij duidelijk maken dat je het niet eens bent met mij met betrekking tot "modern hindu". Iemand die de regels van een geloof overtreed en een moderne invulling aangeeft is voor mij een modern MENS !!! maar geen modern HINDU. (Zo iemand noem ik een schijnheilige hindu). Sharon ik ben geen hindu, maar ik zal je vertellen waarom een hindu niet is toegestaan om vlees te eten. Bij de hindoeisme bestaat reincarnatie. Een goede hindoe komt terug als mens of wat hoger is. Een slechte hindoe komt terug als een dier of minder. Dus, volgens het hindoe theorie is een dier ooit een slechte hindoe geweest. Hierom is het een hindoe niet toegestaan om vlees te eten. Zo\'n dier kan een gereincarneerde slechte hindoe zijn. Dus Sheron als dochter van Pandit had je dit moeten weten. Sheron, als jij denkt te leven als een "moderne hindu", dan zult ook jij later reincarneren als een wezen uit het dierenrijk. Nu kan je nog kiezen: je wilt een modern mens zijn of een goede hindu??? Als je toch kiest voor modern hindu dan zal ik je opeten als je reincarneert. Ik eet alle vlees. In het bijzonder ben ik dol op doksie. Dus Sharon, ooo wee je terug komt als een doks. Het gaat je goed. Groetjes, Ster.
Datum:
2004-07-26 15:49:25
Naam:
Sharon
Reactie:
Ja ster, je bent duidelijk iemand van fijne verwoording maar een slechte lezer! Want ik heb geen moment beweert dochter van een pandit te zijn...En jazeker ken ik jou verklaring over reincarnatie. En ja laat mij maar reicarneren zolang het maar geen mens is vind ik alles goed, wie wil er nou als mens terugkomen op deze aarde in deze samenleving waar mensen niet eens normaal met elkaar kunnen omgaan en als het even niet gaat elkaar maar afslachten???? Laten ze mij dan maar als dier slachten in een volgend leven dan doe ik nog een goeie daad om een paar buiken te vullen.....think about it!
Datum:
2004-07-28 00:21:24
Naam:
Sharon
Reactie:
Aan soraya: Ja meid sorry tuurlijk kennen ze het daar....maar wees nou eerlijk 1 op hoeveel mensen kunnen het kopen?? Dat is wat ik ermee bedoelde. Als mensen in nederland al klagen dat het te duur is zal de doorsnee indier er dan wel geld voor hebben......WIJFFIE????? Reageren op een stelling moet je met doorbedachte rade doen schatje en niet zeggen dat een ander niet moet "lullen" (om het even op jouw taal niveau te brengen) terwijl jezelf niet anders doet. Radha.nl is een degelijke site opgezet door beschaafde hindostanen, die er wat van proberen te maken voor hun medemensen, dus laten we het hier vooral netjes houden. Gegroet, Sharon xxx
Datum:
2004-07-28 00:29:30
Naam:
Soraya
Reactie:
Voor madame pandit: Wederom: wat zit je dom te lullen, wijffie?? Wil je de wereld redden, wijffie?? Begin dan bij jezelf!!! Ga lekker naar India toe en bescherm de koeien, dan heb je recht van spreken!
Datum:
2004-07-29 16:55:14
Naam:
Sherany
Reactie:
Afhankelijk van wat voor verleden hij heeft, zou ik reageren. Het is makkelijk om erover te praten als je niet in die situatie bent. We denken allemaal dat we zo zouden doen, maar als het erop aankomt, dan reageren we gewoon anders. Belangrijk is dat we niet moeten vergeten dat we mensen zijn en onze handelingen van het moment en situatie afhankelijk is. De vriendelijke Groeten.
Datum:
2004-07-29 20:04:11
Naam:
suredj
Reactie:
wie is madame pandiet ????
Datum:
2004-07-30 02:44:55
Naam:
dangerous
Reactie:
Ik vindt dat je van iemand hou met verleden of zonder verleden je moet wel altijd eerlijk zijn het is niet leuk als die ander het weer van een ander hoort! Maar neem elkaar zoals je bent en respecteer elkaar zoals je bent!!!!!
Datum:
2004-08-03 20:39:25
Naam:
Mira
Reactie:
Je heb een heel mooi liedje hier over en die gaat ongeveer zo; ' moedje nahie phoetjenie bithie bathe. Kaishe bhie ghoesarie hai toem neh apne raathe. jaise bhie hai toem merie ho.....
Datum:
2004-08-05 00:29:49
Naam:
Ster
Reactie:
Mira, een heel bekende liedje van kaka Mukesh, toch. Ik luister met hart en ziel naar dit nummer. Prachtig tekst. Wel moet ik bijvertellen dat deze onwijs gaaf liedje circa 30 jaar oud is. Ik ben bang dat dit liedje voor velen onder de hedendaagse jeugd niet van toepassing is gezien hun levenswijze (drugs, drank, werkeloos, sex before.., oneerlijk , niet serieus , onvolwassen, de zware eisen die gesteld worden bv maagd zijn enzovoorts, enzovoorts). Ik zit met verbazing naar alle reacties te lezen hoe ruimdenkend de postings van de mensen zijn, terwijl de stelling mbt maagd huwelijk daar wordt afkeurend gereageerd. Zijn de mensen veranderd??? Ik heb een donker bruin vermoeden dat velen anders zullen reageren als puntje bij paaltje komt. Ik weet hoe het gaat bij ons hindoestanen, het gaat net zolang goed totdat de Phoewas en mausies ermee gaan bemoeien. Mmmmmaar het blijft een prachtige liedje.(God bless Mukesh)!
Datum:
2004-08-05 12:25:21
Naam:
Sherany
Reactie:
Ster, je hebt wel gelijk, alles wat je hebt gezegd. maar heden ten dage is men egoistischer gaan denken over het eigen geluk en laat men zich neit meer leiden door de meningen van de Phoewa's en Mausie's. In vele gevallen ook niet eens van de ouders. Of deze denkwijze pos is, is weer een andere vraag. Groetjes.
Datum:
2004-08-05 14:25:01
Naam:
Sharmila
Reactie:
Hangt ervan af wat er precies toen gebeurd is,....Mijn stelling is; als het maar niet binnen onze relatie gebeurt?
Datum:
2004-08-07 04:07:59
Naam:
sam
Reactie:
Wel...een oneervol verleden...ieder heeft wel eens iets gedaan dat niet door de beugel kan.Daar zijn we allen wel me eens. Het hangt af hoe erg het is. Sommige dingen zijn te vergeven ( en misschien ook te vergeten) en andere niet. Dat heeft niks te maken met moderne hindoe en wat dies meer zij. Ik denk dat veel mensen wel problemen zullen hebben met bepaalde "oneervol verleden" en met andere weer niet. Wat wij doen is onze grenzen van moraal en ethiek te verleggen, zoals het ons uitkomt. Zijn voorbeelden genoeg.Waar het om gaat is dat we sommige dingen wel kunnen vergeven...en in de praktijk sommige niet, alhoewel elke religie het heeft over vergeven...Alleen wij ziin gewend makkelijk te oordelen en te veroordelen ( veel makkelijker). Terwijl wij dat moeten overlaten aan aan degene die daartoe bevoegd- en aan gehouden is..( god....rechters?). Weet je , hindoe zijn heeft veel principes...en toch een van de tolerantste godsdienst. En ook heel erg veelzijdig en actuele visies...men zou er in moeten verdiepen om dat te beseffen. De series Ramayan en Mahabhatata hebben er een sluier van gelicht...maar er zijn echt veel en veel meer . Dan kan men ook enige inzicht krijgen in "oneervol verleden" en hoe mee om te gaan.
Datum:
2004-08-10 05:08:33
Naam:
dewa
Reactie:
hindoestanen moeten vanaf het begin van een relatie eerlijk tegen elkaar zijn. Alleen op die manier kun je een vertrouwens relatie opbouwen. En dan maakt het verleden niks uit, wat de hindoestaan voornamelijk mist is de eerlijkheid richting partner, en begint de relatie al met dingen te verbergen omdat het taboe is en zo. En als dit later toch uitkomt dan breekt de hel los, terwijl dat als je vanaf het begin eerlijk tegen elkaar bent kun je een goede fundering opbouwen voor de rest van je relatie.
Datum:
2004-08-10 20:56:22
Naam:
Akshayan65
Reactie:
Ten eerste als je vriend/vriendin er niet zelf over is begonnen, dan moet je hem/haar meteen dumpen!!! Iedere relatie is gestoeld op eerlijkheid. Ten tweede moet je voor jezelf bepalen of je dat oneervol verleden te verwaarlozen vindt ten opzichte van een nieuw begin. Iedereen verdient een nieuwe kans. Een ideale partner bestaat toch niet?! Maar sommige dingen kunnen echt niet door de beugel.Sommige mensen kunnen je voor de meest lullige dingen je leven lang haten en anderen kunnen je zelfs voor de meest ernstige vergrijp nog vergeving bieden. Het is denk ik een combinatie van heel veel factoren of je iemands oneervol verleden acceptabel vindt of niet. Groetjes aan iedereen en veel geluk.
Datum:
2004-08-12 15:21:42
Naam:
hollandpower
Reactie:
Wat iemand in het verleden gedaan heeft is het verleden. Je wilt met de desbetreffende persoon een toekomst opbouwen. Wat is gebeurd, is gebeurd en daar kan niemand iets aan veranderen. Je kan en mag een persoon niet afrekenen op hetgeen voor jouw tijd is gebeurd. Het gaat er derhalve om of iemand van het verleden heeft geleerd. Zo ja, go for it. Zo neen, drop him/her.
Datum:
2004-08-17 23:39:50
Naam:
Smile
Reactie:
Hoi Mensen, With a big Smile... Degene die nooit gezondigd heeft mag de eerste steen gooien... Maar denk eerst aan waarom je hier op aarde bent gekomen als je nooit gezondigd hebt.... Till Smiling... fijne dag nog allen...
Datum:
2004-08-19 16:19:42
Naam:
say never never
Reactie:
Wat is verleden, en hoe ver zijn de grenzen die je accepteerd van degenen die je eventueel lief heb.
Datum:
2004-08-19 17:55:28
Naam:
Varma Khanna
Reactie:
Radha, ik denk dat als iemand een verwerkt verleden heeft, zowel voor zichzelf als voor de ander het geen punt moet zijn om niet met zo iemand om te gaan. IK zelf houd van solide, creatieve en slimme mensen, met guts, die dus ook fouten maken. De maatschapplijke tolerantie toets van wat slecht is, is in onze geciviliceerde omgeving erg vanzelfsprekend. Meestal vreet iets oneervols iemands zelfrespect. Maar als zo iemand alsnog psychisch bovenop komt, ja dan zeg ik jij hebt van jou fouten geleerd. Ik zelf heb anders best heimlijke (maatschappelijk aanvaardbare) genoegens maar ik durf niet, losers komen nergens aan de bak, doeners daar draait de boze wereld om. Vriendelijke groet, Varma Khanna
Datum:
2004-08-19 22:05:22
Naam:
LoveCatcher
Reactie:
Djo hona tha, woh hogaya. Ab phir kya karenge?
Datum:
2004-08-27 09:30:13
Naam:
Chanel
Reactie:
Absoluut, iedereen heeft een verleden,... daar ben ik het mee eens. Maar sommige mensen leren niets uit het verleden!!! Ik vind vertrouwen en eerlijk zijn heel belangerijk. Ik zou wel de waarheid willen horen en dan zelf oordelen of het wel of niet kan.
Datum:
2004-09-05 17:48:12
Naam:
radha
Reactie:
past is past het kan niet jouw futer worden.jo hogaja so biet gaja kijk naar je toekomst en niet naar past.
Datum:
2004-09-27 15:31:21
Naam:
Xer
Reactie:
Van het verleden leer je. Houvast in het hindoe is dat men volgens de regels leeft en wat zijn de regels dan. Ik geloof echter dat een ander persoon niet kan bepalen of men hindoe is of niet. Je heb binnen je opvoeding normen en waarden meegekregen. Echter geeft God toch jou de levenslessen die je toekomen en niemand kan daar wat over zeggen. De waarde van de persoon wordt niet bepaald door de mens. Het gaat erom dat je leert en ontwikkeld tot een volwaardige persoon.
Datum:
2005-06-02 13:18:24
Naam:
Chanel05
Reactie:
Oneervol, dat kan voor iedereen wel eens iets anders oproepen. Iedereen heeft grenzen, normen en waarden en als er op een oneervolle wijze een situatie zich heeft voorgedaan kan ik me voorstellen dat je er een punt van kan maken of een standpunt in kan nemen. Maar ik verwacht van mijn nieuwe vriend dat hij open en eerlijk is om over een oneervolle verleden met mij op een juiste moment met mij te bespreken. Sommige dingen zijn onacceptabel en sommige dingen moet je zien als levenservaring opdoen. Volgens mij zegt dit meer over je toekomstige vriend dan over zijn oneervolle verden. Tja, waar hecht je waarde aan.
Datum:
2005-11-14 17:21:39
Naam:
ghiraw
Reactie:
kijk mijn reacktie luidt als volgt iedereen heeft zijn of haar verleden achter de rug als we naar verleden gaan is oude koeien uit de sloot halen en dan komen we niet verder het is dan belangrijk dan als we de fouten in de verleden tijd hebben gemaakt moeten dat niet meer maken het moet gewoon een les zijn want ik weet als mijn vriendin een fout maakt gaat ze de tweede keer die fout niet maken
Datum:
2007-07-05 09:15:13
Naam:
bhrigu
Reactie:
tja elk mens is apart en elk mens is uniek natuurlijk heeft elk mens een geschiedenis of verhaal alleen of dat menselijk is of niet en natuurlijk doet iedereen wat van uit bepaalde verleiding zonder die verleiding ken je het ook niet voltooien
Datum:
2007-10-04 18:34:21
Naam:
Mommy
Reactie:
Natuurlijk maak je geen punt van. Niemand is op deze wereld volmaakt geboren.Het kan een ieder iets onaangenaam overkomen.Probeer alles eerlijk in het begin al toe te geven, duidelijke afspraken maken,.zodat je niet geslingerd terug krijgt. Het leven is "GEVEN", "NEMEN"en "VERGEVEN".En wij proberen allen het beste van te maken.
Datum:
2008-08-07 22:16:42
Naam:
george
Reactie:
degene, die deze vraagt verzint, vraag ik me af of hij/zij zelf een eer heeft. dan moet je zo een vraag stellen, want zo een vraag stellen, tja,.....
Datum:
2009-08-28 21:11:23
Naam:
george
Reactie:
met hart en ziel wel, maar het is al gebeurt, afsluiten die verleden en doorgaan ( wel ervan geleerd hebben).
Datum:
2009-08-28 21:24:54
Naam:
Leila37
Reactie:
Het hangt ervan af wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Voor je fouten kan je gestraft worden en er ook iets van leren. Maar mensen kunnen ook veranderen en oprecht spijt tonen/hebben. En dan verdient een ieder in mijn ogen een tweede kans.
Datum:
2009-09-05 19:39:57
Reageer

Succesverhalen          Stellingen          Webmasters          Game          Media          Promo          Links

home contact us privacy misbruik melden help
Copyright © 2001-2010 Radha.nl - Alle rechten voorbehouden

Radha.nl is partner van het callcenter in Suriname CallFactory www.callcenter-suriname.nl